Business

3 gode råd

Virksomhed

pkmedier.dk

Annonce Virksomhedsprofil - 17. februar

Få succes med din startup i København

København anses af mange eksperter og erhvervsfolk for den stærkeste startuphub i Norden/Skandinavien og på mange områder også i Europa, hvor man bider skeer med erhvervsmetropoler som London og Berlin. Forholdene for nye virksomheder er generelt rigtig gode i vores hovedstad, men det betyder også, at kampen om at få taletid og opmærksomhed hos kunderne er ubarmhjertig. Går du med tanker om at starte dit eget, har vi her i denne guide samlet 3 anbefalinger og gode råd, der forhåbentligt kan sikre, at du finder din plads på den københavnske startupscene og får succes.

Hvad er din go-to-market og markedsføringsstrategi?

Inden du overhovedet hamrer sømmet i bund og giver den gas med dit startup, er det vigtigt, at forarbejdet er på plads. Hvad skal I hedde? Hvordan skal virksomheden finansieres? Og hvem skal være med? Lige så vigtigt – hvis ikke endnu mere afgørende – er jeres go-to-market og markedsføringsstrategi. Altså hvordan I skal skabe jer et navn og komme ud til de stakeholders, der i sidste ende skal købe produktet eller ydelsen. Der er mange kanaler, man kan markedsføre sig igennem, herunder både Facebook, LinkedIn eller Google, hvor du både kan arbejde med PPC og SEO. Dit valg af platform og kanal afhænger af din situation – er dine kunder meget lokale, kan SEO København være en oplagt måde at fange lokale søgninger efter dit produkt eller din service. Omvendt kan LinkedIn være den mest cost effective strategi, hvis du gerne vil ud over landegrænserne og sælge på tværs af kommuner, regioner, stater og lande.

Strategiske partnerskaber er nøglen til at skabe vækst

Mange startups risikerer at udvikle tunnelsyn, hvor man udelukkende fokuserer på ens egen forretning eller produkt og ikke tænker andre interessenter ind i købs- og kunderejsen. Er der andre, måske mere veletablerede virksomheder, der ikke er direkte konkurrenter, som kan påvirke din målgruppe til at vælge dig? Ved at tænke og arbejde med strategiske partnerskaber, hvor du i samarbejde med andre virksomheder kan få adgang til relevante kundeemner, mindsker du din risiko, ligesom at du får en indgangsvinkel, hvor dine leads allerede har paraderne nede og er villige til at lytte, fordi partneren har åbnet døren for dig. Det kræver selvfølgelig typisk, at der er tale om en gensidig samarbejdsform, men kan du finde de rette mennesker og åbne deres netværk, har du plantet et frø, du senere med stor fortjeneste kan høste.

Tænk langsigtet – de færreste får succes på den korte bane

En klog mand sagde engang, at de fleste succesvirksomheder først bliver profitable efter 3-4 år. Og det er altså de gode historier og ikke alle dem, der før eller siden drejer nøglen om. Det bedste råd du kan give dig selv, inden du bevæger dig ud på den københavnske slagmark, er således at væbne dig med en stor portion tålmodighed og ihærdighed. Det er ikke nemt, og du vil før eller siden opleve, at du løber panden mod muren. Hvis det var nemt, havde alle jo gjort det.