Skagen Bio indleder den nye sæsons operaaftener med to operaer af Verdi. Fredag 25. september, er det optagelsen af opførelsen af Rigoletto i Bregenz i fjor, og 9. oktober vises en opførelse af La Traviata i 2005 i Salzburg.

Med to af Verdis kendteste værker indleder Skagen Bio sin operasæson 2020-21, Rigoletto i september og og La Traviata i oktober. Som byens biografgængere vil vide, gælder en lang række corona-forholdsregler, både sprit og afstand, således at man trygt kan begive sig i biografen og nyde den dramatiske og meget levende musik.

Rigoletto, der gav den unge Verdi fodfæste som anerkendt komponist, bygger på et drama af Victor Hugo, Le Roi s´amuse (Kongen morer sig), men Verdi og hans librettist Piave har flyttet handlingen til italienske Mantova i 1500-tallet og gjort kongen til en navnløs hertug, så den østrigske censur ikke gjorde ophævelser – operaen skulle uropføres i 1851 på det berømte La Fenice i Venedig, som på det tidspunkt endnu var besat af Østrig.

Den udgave af Rigoletto, som vises i biografen, er netop fra Østrig, nemlig Bregenz festivalens spektakulære scene i Bodensøen.

Den pukkelryggede og skarptungede hofnar Rigoletto kæmper for sin position ved hertugen af Mantovas hof og hjælper skruppelløst den letlevende hertug med at forføre unge kvinder.

Han har imidlertid selv en datter, Gilda, som han elsker højt. Hun forelsker sig i og bliver efter diverse forviklinger i en gangsteragtig og moralsk fordærvet verden forført af hertugen, der på sin side i den berømte arie hævder, at ”la donna e mobile”, kvinder er letbevægelige.

Hofnarren har selv uafvidende hjulpet hertugen. Rigoletto bærer rundt på en forbandelse udstedt af en desperat far, og han er nu selv i samme situation og nærmest sindssyg af sorg. Han vil have hævn, men det mislykkes grundigt, han mister alt. Den grædende faders forbandelse har ramt.

Normalt er det bassen, der er skurken, men her det for en gangs skyld tenoren - Stephen Costello, mens Rigoletto, spillet af Vladimir Stoyanov, er baryton. Gilda synges af franske Melissa Petit. Det er som altid Wiener Symphonikerne, der står for den musikalske ledsagelse, mens instruktion og regi er i hænderne på Philipp Stölzl, der udnytter de mange tekniske muligheder i Bregenz i fulde mål, og har sat en fantastisk forestilling op med lige dele cirkus og kammerspil. Ud over ”la donna e mobile” er der flere kendte arier at nyde, for eksempel Gildas ”Caro nome”.

Operaen begynder i biografen kl 19.30 og traditionen tro er der en introduktion cirka et kvarter før.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...