Anledningen var, at Viking torsdag den 4. april afholdt et VIP-arrangement for deres kunder og forretningsforbindelser.

Du kender navnet Viking fra dine skoleblyanter, men Viking er i dag også kendt som leverandør af kunstnerartikler og virksomheden udvikler og håndplukker produkter til dem, der maler, tegner, skriver, sælger og kommunikerer.

Begivenheden var henlagt til Bygningskulturens Hus i Borgergade i København. Huset blev opført i 1859 som Søværnets Pigeskole, og omgivelserne passede perfekt til at vise et lille udpluk af Skagen.

I stuen blev gæsterne mødt af en lang række arbejdende billedkunstnere, lige som man kunne gå på opdagelse i en udstilling om Skagen Bamsemuseums velgørende aktiviteter overfor alvorligt syge børn.

Og på 1. sal havde Skagen Kunstmuseer indrettet en særudstilling om Anna Ancher, hvor man kunne få en guidet rundvisning.

Operasanger Jens-Christian Wandt stod for underholdningen, ligesom publikum også flere gange kunne høre det særlige ’Skagen-Hurra’ blive råbt ud over forsamlingen.

To ikoner i samarbejde

Ideen til at lade Skagen oprette en mini-ambassade i København kom fra Vikings direktør og ejer Jens M. Thomsen.

- Viking er en blyantfabrik, der er grundlagt i 1914, og jeg mener godt, vi kan kalde os for en institution og et ikon i Danmark. På samme måde er Skagen et ikon og en institution i Danmark, siger Jens M. Thomsen.

- Da vi i forvejen har et godt samarbejde med Skagen Kunstmuseer, var det oplagt at lave et samarbejde om et arrangement af den her kaliber.

- Jeg er meget begejstret, og jeg kan se, at vores gæster får en stor oplevelse, siger han.

På vegne af Turisthus Nord deltog direktør René Zeeberg i arrangementet – og han var imponeret over det store fremmøde og den interesse, som gæsterne viste mini-udstillingerne om Skagen.

- Det er et fantastisk stykke arbejde, som Viking, Skagen Kunstmuseer og Skagen Bamsemuseum har gjort for at få skabt denne pop-up ambassade. Jeg kan se, at gæsterne har stor spørgelyst til udstillingerne, og jeg håber, at de får lyst til at besøge os i Skagen og se hele ’pakken’, siger René Zeeberg.

- Selv om det er et meget stort arbejde for at få ’ambassaden’ stablet på benene, så er jeg overbevist om, at den her form for markedsføring er alt sliddet værd. Det bliver jo en helt anden fornemmelse af, hvad Skagen har at byde på, end du kan opnå med hjælp af annoncer eller opslag på sociale medier, siger han.

- Især fordi gæsterne jo får en totaloplevelse, et bombardement af sanserne, når Jens-Christian Wandt står på svalegangen og giver et par numre og afslutter med et ’Skagen-Hurra’. Det er de vist ikke vant til at høre her i hovedstaden,” siger Rene Zeeberg med et stort grin.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...