Lander først ved Buttervej og senere på ny østhavn

SKAGEN: Helikopteren er endnu et transportmiddel for de få, men f. eks. Ruths Hotel i Skagen har i gennemsnit pr. år knap en halv snes gæsteankomster med helikopter, og til sommer er der udsigt til, at Skagen får en fast helikopterlandingsplads, drevet på kommerciel basis.

Bag planerne står en dansk virksomhed, som har indgået aftale om leje af et areal af kommunen ved Buttervej.

På længere sigt er det planen at flytte ud på den kommende nye østhavn.

- Det er vi er i dialog med havnen om, oplyser Sigurd von Bülow, der er produkt- og serviceudvikler i den indtil videre anonýme virksomhed, som bl. a. står for levering og drift af en ny type belægning til heliporte og lufthavne.

Nu planlægger firmaet at oprette heliports i en række danske byer, fortrinsvis de større.

- Skagen bliver blandt de første, hvis miljøgodkendelsen falder på plads, siger Sigurd von Bülow.

Der er allerede relativt mange start/landinger med helikopter i Skagen - omkring 120 om året.

Virksomheden bag heliport-planerne har fokus på Skagen på grund af det potentiale, der ligger i en førende turist- og krydstogtdestination samt i skibstrafikken gennem Kattegat.

Virksomheden forventer en revolution i lufttrafikken i løbet af få år med støjsvage elektriske dronefly, som ikke behøver en lang startbane. I første omgang droner til varetransport, men med tiden også til passagerer.

De store flyproducenter satser massivt på at udvikle nye, avancerede dronefly til formålet.

Hidtil er helikopterne landet forskellige steder ved Skagen - på marker, grønne områder eller ”campen” syd for Skagen.

Men helikoptere støjer under start og landing

- Derfor er pladsen ved Buttervej velegnet. Den ligger i et industriområde og er omgivet af en støjvold, siger Sigurd von Bülow.

Virksomheden, han repræsenterer, driver ikke selv helikoptertrafik, og vil udelukkende stille landingsplads til rådighed for helikopter- og flyoperatører.

De får mulighed for lande under mere sikre forhold end i dag og for at tanke, så de ikke skal medbringe brændstof til hjemturen,

Heliporten bliver primært baseret på turister og erhvervsrejsende, som vil kunne reducere transporttiden fra København til Skagen til under halvanden time.

En sidegevinst bliver, at lægehelikopteren også kan lande under vanskelige vejrforhold, pointerer Sigurd von Bülow.

Tankningsmuligheden kan få betydning for redningshelikopteres effektivitet i Kattegat og Skagerak. De vil kunne spare to gange 20 minutters flyvning til Aalborg pr. tankning.

Både Skagen Erhvervsforening og Turisthus Nord har anbefalet etablering af heliporten.

Direktør Peter Bühlman Jensen, Ruths Hotel, der selv har en fortid som luftkaptajn, har tidligere argumenteret for en helikopterlandingsplads i Skagen, og hotellet bliver en af brugerne.

Han vil dog ikke engagere hotellet i driften.

- Vi koncentrerer os om det, vi er bedst til: at drive hotel, siger han.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...