Tjek dem ud: De fleste formes som såkaldte ”2 minus 1 veje” og her skal de ligge

FREDERIKSHAVN: Når man har ønsker for 283 millioner kroner og kun 5 millioner på lommen, så skal der prioriteres.

Det har teknisk udvalg nu gjort. Den ambitiøse cykelstiplan er blevet endevendt og nu er der lavet en prioriteringsliste, som dog har det forbehold, at man skal have den nøjagtige pris fundet frem, så man kan holde sig inden for budgettets 5 millioner.

Listen opererer med den billigste form for adskillelse mellem bløde trafikanter og bilisterne - nemlig en optrukket linjen på asfalten, og mange af strækningerne vil tage form som en ”2 minus 1 vej”.

Dem kender vi allerede fra Sindalvej i Jerup. Her er vejen opdelt med en kørebane midt i og en cykelsti på hver side,

Når man møder en ”2 minus 1 vej” så oplever man at kørebanen indsnævres visuelt med en bred stiplet kant i begge sider af vejen, så der kun bliver ét fælles kørespor, som trafikanter i begge retninger skal deles om.

Afstribningen giver mere plads til de lette trafikanter i vejsiden.

Når der ikke er modkørende kørsel, skal bilisterne placere sig midt på den 3,5 meter brede kørebane mellem de to kantbaner.

Når der kommer modkørende kørsel, skal bilisterne rykke ud i kantbanerne, men placere sig bag cyklister, knallerter og gående.

Projektet her blev lagt i støbeskeen for fem år siden og siden er ”2 minus 1 veje” etableret i et hav af andre kommuner med gode erfaringer til følge. Derfor anbefales ”2 minus 1 veje” i dag af af Vejdirektoratet.

Den foreløbige prioriteringsliste begunstiger følgende strækninger fra den ambitiøse cykelstiplan:

Ankermedet i Skagen - cykelsti på viadukten.

Sæby - Voerså, Solsbækvej. Cykelsti på 15 - 16 kilometer.

Sct. Laurentii Vej, Holstvej, Hamiltonvej.

Sæbyvej i Frederikshavn.

Råbjergvej.

Sæbygårdvej, Sæby.

Agervej, Strandby.

Grundtvigsvej, Elling.

Gårdbovej, Ålbæk.

Skævevej, Dybvad.

Kandestedvej.

Hulsigstien - her bliver der tale om en opgradering og renovering af cykelstien i samarbejde med Naturstyrelsen.

Strækningen på Solsbækvej er det mest omfattende projekt i den nye prioritering.

Og det vil også blive det projekt, som får størst betydning for bilisterne.

Hastigheden på strækningen nedsættes nemlig til 60 kilometer i timen mod de nuværende 80 kilometer i timen.

Park og Vej har sat gang i projekteringen og det vil naturligvis være de endelige udgifter for hver opgave, der afgør, hvor langt man når på den prioriteringsliste, der er lagt i pipeline.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...