Nu er det tre år siden Slagter Munch vakte opsigt ved at sælge forretningen til slagterigiganten Danish Crown, og det var den rigtige beslutning

SKAGEN: Hun taler om at have en chef. Om at være del af et stort sted, hvor der er ekspertise og hjælp at hente. Marie Munch står i spidsen for Danmarks mest kendte slagterforretning, og hun er fjerde generation af familien Munch. Men hun ejer ikke forretningen sådan som de forrige generationer har gjort siden 1905. Og det er hun ganske godt tilfreds med. Samtidig har hun lyst til at fortælle kritikerne fra den gang, at det gik, som familien Munch regnede med, da de solgte for tre år siden. Familien var sikre på, at Danish Crown ville lade Slagter Munch fortsætte, præcis som de ville med slagterhåndværk af høj kvalitet.

Her i starten af 2020 er det tre år siden familien Munch overlod ejerskabet til Danish Crown, og blev en lille del af en meget stor koncern. Danish Crown købte rub og stub, som Marie Munch siger.

Bevæggrundene for salget var mange. Det lå ikke lige for, at Marie Munch eller hendes søster Line skulle købe forretningen og drive den videre efter forældrene Jens og Gurli Munch.

- Jeg er ikke slagter. Min søster er ikke slagter. Vi vil meget gerne være en del af virksomheden men ikke som ejere. I dag er jeg daglig leder, og min søster klarer regnskaberne. Min far kigger stadig forbi hver dag og går til hånde blandt slagterne i produktionen, som er det område, der interesserer ham allermest.

Hun siger med et glimt i øjet, at det her er en rigtig kedelig historie. For der er intet drama.

- Der er ikke sket noget af det kritikerne frygtede ved at den store overtager den lille. Vi kører med de samme opskrifter, samme kvalitetskød og det samme personale. Alt er stort set, som det plejer.

De er 21 ansatte, og faktisk er der sket noget i de tre år. For Marie. Hun oplever, at være blevet del af en ny familie, hvor man har stor respekt for den måde Slagter Munch ledes på.

- Jeg har, ved at være del af Danish Crown, fået yderst kompetente mennesker at diskutere ledelse og udvikling af virksomheden med. Jeg kan ringe til Randers og tale med Danish Crowns HR-afdeling. Min chef Lars kigger forbi, og er udover min familie og mine medarbejdere min sparringspartner omkring vores fremtid. Vi kan også få helt konkret hjælp som for eksempel til at udvikle vores webshop.

Apopros webshop, så har Slagter Munch haft salg til private længe før, det blev kaldt en webshop.

- Folk uden for Skagen begyndte at bestille vores varer. Det er næsten 30 år siden, vi begyndte at sende pakker ud til privatkunder og mere end 30 år siden, at vi begyndte at sælge til andre butikker.

Hun får i dag i særdeleshed hjælp fra Danish Crown til PR-materiale.

- Det er ting, vi ikke selv ville have fået lavet uden deres hjælp, siger hun.

Halvdelen af det Slagter Munch producerer sender de ud af huset, og hun arbejder lige nu med at forbedre deres webshop, som Danish Crown også har folk med masser af ekspertise til at udvikle. I det hele taget har salget betydet, at hun i dag har mere tid til udvikling, end hvis hun havde ejet virksomheden.

- Dertil kommer, at det er dejligt ikke at have den byrde at stå som ejere. Det giver en anden frihed. For os er det en sejr, at vi fik ret i vores mavefornemmelse: At det var rigtigt at sælge, og at vi nu her tre år efter kan konstatere, at vi sagde det jo:

Kunderne kommer ikke til at mærke, at Slagter Munch i Skagen er blevet solgt.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...