Stena Danica får intelligent hjælp til at begrænse brændstofforbruget

KOMMUNEN: I 2018 lancerede Stena Line et pilotprojekt på Stena Scandinavica-færgen på ruten Göteborg-Kiel for at undersøge, om kunstig intelligens kan hjælpe rederiets kaptajner med at sejle mere brændstofeffektivt.

Resultaterne viser et reduceret brændstofforbrug på op mod tre procent tur.

Nu skal den kunstigw intelligens, der har fået navnet Stena Fuel Pilot, installeres på flere færger.

Stena Danica, der besejler ruten Frederikshavn-Göteborg, har som første færge i Danmark fået installeret teknologien og kan dermed se frem til en mere bæredygtig rejse.

Brugen af kunstig intelligens er blot ét af flere tiltag, der skal bidrage til reducering af energi- og brændstofforbrug samt miljøpåvirkning.

- Vi har ambitioner om at forbedre vores aktiviteter hvert år for at blive førende inden for bæredygtig skibsfart. Udover installeringen af kunstig intelligens blev det første batterihybridprojekt lanceret ombord på Stena Jutlandica på ruten Frederikshavn-Göteborg, siger Tony Michaelsen, rutedirektør for Stena Line i Danmark.

Samtidig er reduktion af brændstofforbrug et prioriteret område i Stena Lines bæredygtighedsstrategi, og målet er at reducere CO2-forbrug og emissioner med 2,5 procent om året.

Brændstof er samtidig en vigtig omkostningspost og tegner sig for næsten 20 procent af virksomhedens samlede omkostninger.

Ambitionen er at installere Stena Fuel Pilot på alle 37 færger i løbet af næste år.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...