En analyse fra 2018 viser, at krydstogtgæsterne i gennemsnit bruger 508 kroner på en dag i Skagen heraf 362 kroner til shopping og spisning

SKAGEN: Der bliver brugt millioner af kroner i Skagen i løbet af en krydstogtsæson. 35,1 millioner kroner i 2018, svarende til 508 kroner pr. passager og 98 kroner pr. besætningsmedlem. 2019 forbruget findes ikke i en analyse, men forbruget bliver højere end i 2018, da der var flere gæster i år.

Det oplyser Cruise Manager Anne Sofie Rønne Jensen, som søndag 29. september vinkede farvel til 2019-sæsonens sidste skib. I alt har havnen haft 43 anløb, her af to, som ikke stod på oversigten. De lagde til 24. september.

- På det ene, Balmoral, er gæsterne på en Mystery Tour, hvor de ikke på forhånd ved, hvilke havne de skal til, og det andet var Boudicca, som vi så fik et ønske på om de måtte komme samme dag, fortæller hun.

Der har i 2019 været to afbud på grund af vinden, og sæsonens allerførste krydstogtskib Viking Sky meldte afbud på en dramatisk baggrund, som var i alle medier. Viking Sky fik 23. marts i dårligt vejr motorstop ud for Norges kyst med 1373 passagerer ombord og skulle efterfølgende repareres. Derfor kom skibet ikke som planlagt 2. april til Skagen.

Overordnet set har 2019 været en fin sæson, og det glæder Anne Sofie Rønne Jensen, at de ture, som Cruise Skagen har gennemført har fået rigtig flotte evalueringer.

- I alt har vi solgt 630 ture i bus, på cykel og gåture. De fleste ture er i bus, oplyser hun.

Fire ud af fem ture foregår i Skagen, og mange af dem er såkaldte panoramature i bus med fotostop på Grenen og Råbjerg Mile og med et kaffestop inkluderet. Turene længere væk går især til Voergaard Slot og Vestkysten. Det er Jørns busrejser i Brønderslev, der er busoperatør.

Med hensyn til gæsternes besøg i Skagens butikker er der en større købelyst, hvis Skagen er sidste stop på krydstogtet.

- Så ved gæsterne, hvor mange penge, de har brugt, og de skal købe gaver med hjem. Er Skagen første stop på krydstogtet sparer de lidt, da de ikke ved, hvor mange penge, de vil bruge i de andre havne, forklarer Cruise Manager Anne Sofie Rønne Jensen, der oplever, at det er smykker og ure, som de fleste køber med hjem fra Skagen.

- Men jeg synes faktisk vi ser indkøbsposer fra mange forskellige forretninger, når de vender tilbage til havnen.

Cruise Manager Anne Sofie Rønne Jensen vil senere besøge udvalgte forretninger i gågaden i Skagen for at få tilbagemeldinger på, hvordan 2019 er gået.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...