Karstensens Skibsværft beskæftiger mange hundrede ansatte og er en vital del af havnens og byens økonomi.

Der er altså al mulig grund til at kippe med flaget, og det kan man passende gøre tirsdag den 31. marts kl. 19.30 i Salen på Kulturhus Kappelborg, når værftsdirektør Knud Degn Karstensen vil fortælle om virksomhedens historie, nuværende status og perspektiverne for fremtiden.

Han sekunderes solidt af Diddan Rahn Karstensen, der styrer direktionen på værftet.

Historien om værftet er i korte træk, at beslutsomheden var stor, da de to jævnaldrende fætre, Søren Henriksen og Marinus Karstensen, den 1. april 1917 købte skibsbygger Chr. Ovesens værft i Skagen.

Begge var uddannede skibsbyggere og havde tidligt set potentialet i en værftsindustri. Skagen havde fået sin havn, og der var masser af muligheder for flittige folk, som også turde satse, selv om man knapt var kommet igennem 1. verdenskrig.

I de følgende år fløj høvlspånerne om ørerne på skibsbyggerne i Skagen, og kølen blev lagt på utallige fiskefartøjer.

Næste generation i skikkelse af skibsingeniør Niels Degn Karstensen kom ind i firmaet i 1940’erne og med ham ved roret kom værftet ind i en stærk udvikling. Havneudvidelsen i midten af 1950’erne gav også værfterne lidt mere albuerum. Skibsbyggeri og -reparation flyttede med ud i vesthavnen og beddingskapaciteten blev kraftigt forøget.

I 1960’erne begyndte man at fabrikere trawlere med stålskrog, og snart meldte næste generation sig på banen. Knud Degn Karstensen, født 1951, blev uddannet som skibsbygger i Holland og tog efterfølgende eksamen som skibsingeniør fra Helsingør Teknikum..

Mens han studerede, overtog Karstensens Skibsværft Brdr. Nippers Værft, og da virksomheden i 1987 blev omdannet til et aktieselskab, satte Knud Degn Karstensen sig i direktørstolen.

Selv om de første 75 års værftshistorie er ganske imponerende, blegner det hele dog, når man ser på, hvad værftet og dets medarbejdere har præsteret de seneste 10-15 år.

Det store gennembrud kom i 1997, da man leverede nybygning nr. 374 ”Western Viking” til Frank Doherty i Irland. Siden har man ikke set sig tilbage. De helt nye muligheder for indtjening i fiskerierhvervet skabte behovet for en fornyelse af fiskerflåden og ønsket om fartøjer med en helt anden kapacitet, end man tidligere har set. Derfor har man nu en ordrebog for nybygninger i milliardstørrelsen, og en reparationsafdeling, der er klar til hvad som helst.

Samtidig driver firmaet reparationsværft i Nuuk, og i juli 2018 lejede man Vistal Offshore i Polen, hvor alle stålskrog bliver bygget, før de sejles til Skagen for at blive apteret og færdiggjort til fiskeri.

I Skagen fylder værftet efterhånden en betydelig del af vesthavnen, og der arbejdes for øjeblikket med projektering af en ny, overdækket tørdok.

Skagen Lokalhistoriske Forening står for arrangementet 31.marts.

Der er gratis adgang for alle, og man skal ikke løse billet på forhånd, blot møde talstærkt op.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...