Men ikke ret længe: De optøede feriepenge har allerede fået ben at gå på. Det viser nye tal

KOMMUNEN: Tirsdag i sidste uge havde op mod 2 millioner danskere bedt om at få lynoptøet deres indefrosne feriepenge.

Det svarer til 40 milliarder kroner, viser tal fra ATP.

Af dem skal der naturligvis betales skat, men der er alligevel flere end 20 milliarder til forbrug og de er godt i gang med at blive omsat.

Således tydeliggør tal fra Danske Bank en tendens i retning af, at vi allerede er i gang med at svinge dankortet, helt i tråd med politikernes ønsker.

Det er bankens såkaldte Spending Monitor, som viser, hvad kunderne i banken forbruger.

Og der er ingen tvivl om, at de optøede feriepenge har givet pote for der er brugt ti procent mere i år end i samme periode sidste år.

Og de er blevet brugt på hårde hvidevarer og elektronik, men også kosmetik og tøj.

Har vi en ikke en klar forhåndsfavorit, ja så vælger vi lige at tage en surftur for at blive helt faste i kødet på, hvilket produkt, vi absolut ikke kan undvære.

Hos prissammenligningssiden Price Runner mærker man også, at feriepengene hos mange er kommet ind på kontoen.

Lidt populært kan man sige, at Black Friday kom tidligt i år for udbetalingen af danskernes indefrosne feriepenge har for alvor sat gang i forbruget.

- Der har været et boom og en vækst, som er langt ud over det normale. Danskerne har for alvor sat gang i indkøbene af alle de ting, som de længe har ønsket sig.

- Det er næsten som var det Black Friday igen med de store stigninger i efterspørgslen på en lang række produkter, som vi ser lige nu, siger Martin Andersen, forbrugerekspert og direktør for PriceRunner.

Søgninger på sammenligningstjenesten PriceRunner er hen over weekenden fra 2. oktober til og med mandag 5. oktober steget med 43 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år.

- Det er efter omstændighederne en markant stigning, og den vidner om at danskerne er klar til at bruge de udbetalte feriepenge på forbrug, siger Martin Andersen.

Langt størstedelen af feriepengene går til elektronik og ting til hjemmet.

Der gives gas på hjemmefronten, og der bliver købt relativt dyre produkter.

Blandt topscorerne til hjemmet er indkøb af møbler, køkkenudstyr, brugskunst, tv-apparater og kaffemaskiner.

- Vi vil gerne have det godt derhjemme. Derfor går mange efter lidt dyrere varer end normalt som for eksempel dansk design, og det er især møbler, lamper og brugskunst, danskerne for alvor kaster deres feriepenge efter, siger Martin Andersen.

Et nyt tv står meget højt på ønskelisten hos danskerne, og kategorien er på en uge steget med hele 43 procent. Det er især de store 65 tommer skærme, der hentes hjem til stuen.

TV er sammen med mobiltelefoner, headset, bærbar computer og højttalere blandt topscorerne.

Et produkt skiller sig ud – og det er de dyre kaffemaskiner.

- Tidligere var det de billigere filterkaffemaskiner, men nu er det helt klart maskiner til flere tusinde kroner. Vi vil gerne have bedre kaffe, nu hvor vi er derhjemme, siger Martin Andersen.

Alt udstyr til køkkenet lige fra de dyre køkkenmaskiner, kaffemaskiner, knive og service er i meget høj kurs for tiden.

Her er væksten mere end 30% procent.

Men også modetøj og søvn står højt på agendaen.

Søgningerne på senge og madrasser har en på vækst med 51 procent,.

- Og så skal vi have fornyet garderoben til vinteren, og der ser vi en vækst på 48 procent i dametøjskategorien og 44 procent i herretøjskategorien, siger Martin Andersen.

Disse varer går vi efter:

1. Mobiltelefoner

2. Legetøj

3. Sko

4. TV

5. Køkkenudstyr

6. Lamper

7. Høretelefoner

8. Møbler

9. Bøger

10. Wearables (pulsure, sportsure)

11. Brugskunst

12. Bærbar PC

13. Parfumer

14. Kaffemaskiner

15. Højtalere

Kilde: Pricerunner

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...