Marianne Isen
Deltagerne i projektet om stolen som en del af den europæiske kulturarv boede på Brøndums Hotel og besøgte Skagen rådhus. Hans Nielsen, Chresten Sloth Christensen var inviteret til at holde oplæg. Fra venstre: Hans Nielsen (Skagen Byting), Hanne Frøde (AAU), Tenna Doktor Olsen Tvedebrink (AAU), Ana Maria Fernandez (Spanien - Universitetet i Oviedo), Fatima Pombo (Portugal - Universoitetet i Aveiro), Martina Malesic (Slovenien - Universitetet i Ljubljani), Rebeka Vidrih (Slovenien - Universitetet i Ljubljani), Flora Champetier (AAU), Poul Bernth (Skagen Bytinget), Daniele Sepe (Italien - AMAT Teateret, Ancona), Anna Marie Fisker (AAU), Flemming Stig (Skagen Bytinget), Chresten Sloth Christensen (Skagen Byting).Privatfoto

Danmark og fire andre lande er med i et nyt projekt, der viser hvordan stolen har udviklet sig og i Skagen har man fine eksempler på Skønvirke

SKAGEN: Danmark er sammen med Slovenien, Portugal, Italien og Spanien med i EU-projektet CRAFT, der sætter fokus på den europæiske kulturarv med udgangspunkt i stolen som begreb. Aalborg Universitet leder projektet, der samler forskere, studerende, designere, scenekunstnere og møbelproducenter fra hele Europa.

- Stolen er et fascinerende møbel. Den er ikonisk. Stolens funktion er tæt knyttet til det, vi foretager os, og det liv vi lever.

Det siger arkitekturprofessor Anna Marie Fisker fra Aalborg Universitet, bosat i Skagen.

Hun er professor på Institut for Byggeri & Anlæg på Aalborg Universitet, og havde bestemt sig for, at deltagernes første møde skulle finde sted i Skagen, hvor deltagerne blev indlogeret på Brøndums Hotel og blandt andet besøgte en anden tids arkitektur Skagen Rådhus.

- Jeg havde en forventning om at Skagen kunne inspirere mere end et moderne konferencecenter, siger Anna Marie Fisker.

- Skagen har en exceptionel kulturarv, forklarer professor Anne Marie Fisker.

Stolens særlige rolle

Stolen har en særlig rolle i Skagen i forhold til resten af Danmark, fordi kunstnerhjemmene i skagensmalernes guldalder omkring år 1900 var et af de få steder herhjemme, hvor Skønvirkestilen (en nordisk version af Art Nouveau eller Jugendstil) rodfæstede sig med for datiden avancerede og smukt udformede stole.

Jugendstilen (Skønvirke) er kendt mange steder i Europa, og Thorvald Bindesbøll var en ivrig dyrker af denne form for design. Bænkene i Skagen Kirke er for eksempel Skønvirke, og der findes også Skønvirkemøbler på Skagens Museum.

Projektleder Anna Maria Fisker forklarer, at udgangspunkt i stolens historie, design, for- og fremtid skal Aalborg Universitet sammen med universiteter i Spanien, Portugal, Slovenien og Italien, udvikle et undervisningsprogram,

- Det er muligt at vi ender med at komme til at sprænge rammerne for, hvad en stol er, og hvad en stol kan, siger Anna Marie Fisker.

Med udgangspunkt i stolens kulturhistorie skal forskere og studerende sammen med designere og producenter også udvikle nye stole - bl.a. sammen med den danske møbeltegnestue Hans Thyge & Co.

- Vi har navngivet EU-projektet, der skal løbe i tre år, CRAFT med henvisning til craftmanship, idet vi kommer til at arbejde med specielt stolen som begreb for vores fælles kulturelle arv i Europa. Stolen som håndværk, som industriel produktion men også stolens historie og især dens kulturelle arv, forklarer hun.

Kunstbiennale i Venedig

Stole- projektets deltagere arbejder alle indenfor design, arkitektur, designhistorie, arkitekturhistorie og teori samt ikke mindst også videnskabsteoretisk på området.

- I 2019 arbejder vi på universitetet i Portugal dernæst i Slovenien - og årets store event er at vi har en fem dages workshop på Kunstbiennalen i Venedig i september måned. Her skal de studerende fra sammen med alle partnere sætte stolen yderligere under lup og udstille resultatet. Den danske designer Hans Thyge Raunkjær bliver en vigtig del af dette (http://hansthyge.dk/). Hans Thyge skal være med til at fokusere på en mere kunstnerisk udgave af stolen.

Kendte rådhuset

Anna Maria Fisker kunne i øvrigt konstatere, at verden er lille, da de besøgte Skagen Rådhus og hørte om Ejnar Borg.

- Da var der en, som kendte Ejnar Borg, fordi der var en slovenske arkitekt, som var venner med Ejnar Borg, de arbejdede begge hos Le Corbusier, og det blev starten på et langt venskab, så i Slovenien ved man meget om netop Ejnar Borg, det havde jeg ikke regnet med.

Læs mere om CRAFT her: http://craft-culturalheritage.eu

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...