SKAGEN: - Jeg ville gerne give gæsterne mulighed for at tage et stykke af Anna Ancher-udstillingen med hjem,” forklarer Signe. Og derfor bruger hun samme mønstermotiv på Anna Ancher tørklæderne som på tapestrierne i sin udstilling.

Det er ikke tilfældigt, at Signe Emdal kastede sin kreative kærlighed på netop Anna Ancher.

Signe Emdal er tekstilkunstner og har hele livet tilbragt alle sine ferier i Skagen sammen med sin familie.

- Min farmor, Kirsten Ruth, var en lille, lyshåret pige, som boede i Skagens centrum, da Anna Ancher var på sin karrieres højdepunkt, men Anna malede kun lyshårede piger med langt hår, og derfor kunne min farmor ikke bruges som model, da hun var drengehårs-klippet, fortæller Signe og smiler.

Anna Ancher malede i stedet farmor Kirstens langhårede kusiner, og Signe har blandt andet derfor altid følt sig stærkt forbundet til både Skagen og til Anna Anchers værker.

- Mine rødder vil altid være i dette landskab, siger Signe.

- Anna malede ofte tekstiler ind i sine værker. Især i forbindelse med at male lys fra vinduer, kommer gardinet i spil som et særligt vigtigt objekt i hendes billeder. Hun draperede også gulvtæpper som rumdelere og på borde, og så samlede hun på tekstiler fra fjerne himmelstrøg. Den slags går lige i hjertet på en tekstilkunstner, siger Signe.

Farver i lag

Tørklædet til Anna Ancher er naturligvis inspireret af Annas egne værker. Tørklædet findes i fire forskellige farvekombinationer, som alle tager udgangspunkt i farverne i Anna Anchers værk ”Studie af sypigens hoved” en pastel fra 1890.

- Farverne i de to blå tørklæder er en fortolkning af nuancerne i sypigens hår, det gul-grønne tørklæde er en fortolkning af pastellens baggrund og det rosa tørklæde er en fortolkning af Anes bluse og hendes ansigt, forklarer Signe.

Pastellen blev valgt som forlæg for tørklædet, fordi den er et af Anna Anchers første studier i lys med et modernistisk greb i den aktuelle særudstilling på Skagens Kunstmuseer, men Signe har også en personlig relation til denne pastel:

- Det er et interessant billede for mig, fordi det viser en sypige, som sidder og arbejder – ligesom jeg selv gør, når jeg laver sy-arbejde på tørklæderne, efter jeg har strikket stoffet, fortæller hun.

Tørklædet er strikket i Jacquard strik. En teknik, som egner sig særligt godt til at fortolke Anna Anchers farvearbejde.

- Når man strikker eller væver Jacquard tekstiler, så konstrueres garnernes farver i lag ovenpå hinanden via et hulkort. Farverne kommer derfor til at præge og smitte af på hinandens toner, forklarer hun.

- Dette er et sammenligneligt princip med at tegne med pastel: farverne lægger sig i lag ovenpå hinanden og skinner på hinanden.

Værdigt til Anna

Da Signe begyndte sit arbejde med udstillingen om Annas passion for tekstiler i 2019, opdagede hun noget pudsigt.

- Jeg opdagede et portrætfotografi af Anna klædt i en af sine fine mønstrede kjoler.

- Mønsteret ligner mit signaturmønster - de to mønstre er nærmest i familie med hinanden.

- Jeg kæder disse to mønstre sammen for at trække tråde mellem kunsthistorien og vores samtid - til ære for Anna og hendes store kunstneriske bidrag til Danmark og verden, siger Signe.

Signe Emdal har ønsket, at Anna Ancher skulle have lyst til at bære tørklædet, hvis hun havde levet i 2020:

- Jeg har lavet et tørklæde, som jeg forestiller mig, at Anna Ancher ville have lyst til at gå med, hvis hun levede i 2020.

- Vi har været i dialog, Anna og jeg, og jeg håber, at hun er tilfreds med resultatet, for jeg har forsøgt at lave et stykke tekstil værdigt til Anna.

Derfor står der også blot ”Anna Ancher” på tørklædets navnemærke og hverken ”Skagens Kunstmuseer” eller ”Signe Emdal”. - Det er først og fremmest en hyldest til Anna,” siger Signe Emdal.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...