Det kan sagtens lade sig gøre at have to små børn, fuldtidsjob og være cykel-pendler

KOMMUNEN: Mette Allerslev Zimmer har skiftet bilen ud med el-cykel til den daglige transport, 15 km mellem hjemmet i Sæby og jobbet i Frederikshavn.

- Jeg har simpelthen fået en mere afslappet hverdag, fortæller hun om beslutningen

Mette Allerslev Zimmers mand havde ellers lige lagt nye fliser i indkørslen, så der også blev en parkeringsplads til bil nummer to.

Men så hørte Mette om Energibyen Frederikshavns el-cykel udlån, og prøvekørte en lånecykel en uges tid, mellem huset i Sæby og jobbet som sygeplejerske i Frederikshavn.

Så kunne manden godt have sparet sig flise-besværet:

- Jeg havde overvejet det noget tid, at det jo egentlig var et af de bidrag, jeg kunne gøre for klimaet. Og da jeg først havde testet el-cyklen, så var jeg overhovedet ikke i tvivl. Jeg tog direkte til cykelhandleren, fortæller Mette Allerslev Zimmer.

Bil nummer to stod i forvejen for en udskiftning, så tidspunktet var det helt rigtige.

Samtidig manglede Mette tid til motion i hverdagen med børn på tre og seks, mand, job og husrenovering, hvor tiden som i de fleste familier er en mangelvare, og der altid er opgaver, der presser sig på.

- Det gør simpelthen en forskel for mig, at jeg får den halve time på cyklen. Med luft, vind og tæt på naturen. Måske endda en god bog i ørerne. Lige nu får jeg solopgangen på cykelstien langs vandet om morgenen. Både når jeg møder på job, og når jeg kommer hjem til familien, er jeg afstresset, og det giver overskud til mange nye ting, siger Mette Allerslev Zimmer.

Da familien tog bilen ud af transport-ligningen, skulle der nye vaner til for at få logistikken til at gå op.

Børnene er lidt længere tid i institution. Men fordelene udkonkurrerer hurtigt bagdelene.

Mette valgte en el-cykel fra cykelhandleren, for at få en cykel af så god kvalitet, at den fungerer godt hver dag, som jo er en af forudsætningerne for at cykel-pendlingen er en succes.

Alligevel har de ændrede rutiner skabt et økonomisk frirum, fordi de årlige omkostninger ved el-cyklen er langt mindre end ved bilen.

Det koster cirka en krone at lade batteriet op, dertil kommer et par dæklapninger og på sigt eventuelt en batteriudskiftning, alt i alt begrænsede beløb sammenholdt med bilens afgifter, forsikringer, brændstof og eventuelle afdrag.

Ændringerne i dagligdagen har også sat en proces i gang i familien, hvor der er større fokus på både klima og bevægelse, fx at børnene nu også cykler til og fra børnehave og skole.

- Jeg får mange spørgsmål om logistikken i hverdagen. Jeg oplever, at børnene elsker at cykle.

- De er ligeglade med, at det regner. Det er faktisk mest den der misforståelse om, at man ikke får motion, hvis man cykler med elmotor.

- Det gør man jo i høj grad, men man er hverken svedig eller udkørt, når man kommer frem.

- Man kører i godt højt tempo, og for hver kilometer man cykler, bliver det mentale overskud bare større.

- Det eneste man skal huske er at lade batteriet op en gang om ugen, når man har de der cirka 30 kilometer frem og tilbage, som jeg har. Og nå ja, så har jeg også en par overtræksbukser i tasken nu.

- Det havde jeg ikke, da jeg sad og stress-svedte i bilen,” smiler Mette, og tilføjer:

- Overordnet set er det jo en mindre ting at gøre, men den har meget større betydning, at man skulle tro.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...