2020 er Beethoven-år, og det markerer Skagen OperaBio i årets første opera på det store lærred fredag 7. februar.

Den gamle mester Ludwig van ville være fyldt 250 i december i år, men døde 56 år gammel i Wien i 1827. Han er tysk, født i Bonn, men 22 år gammel bosatte han sig i Wien og forblev der på et større antal skiftende adresser.

Som det vil være mange bekendt, blev han tidligt døv, men skabte alligevel et stort antal klassiske værker, symfonier, koncerter, kammermusik, klaversonater, lieder – og en enkelt opera.

Fidelio (den trofaste) er navnet på operaen, der blev uropført i Wien i 1805, i samme teater som Mozarts Tryllefløjten 14 år tidligere.

Ligesom i Tryllefløjten er det den nyvundne, dybe tro på humanismen, på friheden og det medmenneskeliges sejr over ondskab og tyranni, der står i centrum.

Florestan er den uskyldige fange i et spansk statsfængsel, hans elskede Leonore vil befri ham, forklædt som mand under navnet Fidelio.

Hun får adgang til fængslet som medhjælp og bliver vidne til fængselsdirektørens plan om at eliminere Florestan før dennes ven, den retfærdige minister, finder og løslader ham – faktisk får hun til opgave at grave hans grav. I anden akt giver hun sig til kende for Florestan, de bliver begge angrebet af don Pizarro, direktøren, men Fidelio redder dem og alt slutter i de oprindelige udgaver i en kraftfuld finale med befrielse og genforening.

Operaen er komponeret som en symfoni med scenehandling og naturligvis storslåede arier.

Den udgave, der vises i biografen, er fra Salzburger Festspillene i 2015 og det ingen ringere end Jonas Kaufmann, som spiller sin glansrolle som Florestan, mens canadiske Adrianne Pieczonka er hans elskede Leonore/Fidelio.

Det er en drømmebesætning, der hjælpes godt på vej af Wiener Philharmonikerne i orkestergraven i Grosses Festspielhaus, dirigeret af Franz Welser-Möst.

Nogle af Beethovens mange tale-sange er skåret væk, men til gengæld er den tredje Leonore-ouverture indlagt og giver philharmonikerne lejlighed til at brillere. Det musikalske fik stormende applaus i Salzburg, mens Claus Guths regi ikke fik en tilsvarende positiv modtagelse.

Han har lagt vægten på det psykologiske drama i og mellem alle personerne frem for det politiske frihedsønske. Alle på scenen har en skygge – og Florestans er for stærk, han bryder i denne fortolkning sammen efter befrielsen, Leonore kom for sent.

Som altid til operaaftenerne i Skagen Bio er der mulighed for et glas vin i pausen, og der vil være en introduktion kl 19.15 inden operaen vises k. 19.30.

Billetter til operaen kan købes via biografens hjemmeside og i billetsalget.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...