Redaktionen har modtaget følgende fra apoteker Preben Smed Jeppesen, Sæby og Østervrå Apotek, og hans oplysninger gør sig gældende for alle apoteker:

- Apotekerne i Danmark er en del af sundhedsvæsnet, og som en helt naturlig del af dette holder apotekerne åbent som sædvanligt.

På apoteket vil vores kompetente personale gøre deres yderste for at imødekomme borgernes behov for medicin, hvad enten det er receptmedicin eller håndkøbsmedicin.

- Vi er dog blevet pålagt, fortæller apoteker Preben Smed Jeppesen, Sæby Apotek, at imødegå forsøg på hamstring Det betyder, at man på recept vil kunne få udleveret den medicin, der er ordineret, men at apotekspersonalet skal være meget opmærksom på, at der ikke udleveres medicin ”før tiden” , eller ekspedere en recept, hvis der åbenlyst er ordineret flere pakninger, end det er rimeligt i forhold til det daglige behov! Normalt vil der kunne ordineres medicin til 1 – 3 måneders forbrug, men er der f.eks. ordineret medicin til 6 måneders forbrug, er apoteket af Ældre- og Sundhedsministeriet blevet pålagt at reducere i den udleverede mængde.

Ønsker man at købe håndkøbsmedicin, må apoteket kun sælge én pakke af hver slags pr. ekspedition.

Disse tiltag er iværksat for at sikre, at der til stadighed er medicin nok til alle! Apotekernes, grossisternes og producenternes lagre er gearet efter et normalt forbrug, og der er intet, der på nuværende tidspunkt tyder på at disse lagre vil blive problematiske, så længe vi alle handler fornuftigt, har samfundssind og har respekt for at der er andre, der også har brug for medicin.

Kommer vi i en situation, hvor der opstår mangler, vil apoteket i samråd med lægerne søge at finde en løsning for den enkelte, således behandlingen kan fortsætte, eventuelt med et alternativt lægemiddel.

På apoteket er det mindst lige så sikkert at komme, som i en hvilken som helst anden forretning. Vi er meget opmærksomme på hygiejnen og på at undgå mere kontakt end allerhøjst nødvendigt! Er en ældre, svækket person alligevel utryg ved at bevæge sig ud i butikker, er der en række muligheder man kan benytte sig af. Fra apotekets side anbefaler vi at få en pårørende/ven/nabo til at hente medicinen på apoteket (husk give sundhedskortet (sygesikringskortet) med og at fortælle vedkommende HVAD der er, der skal udleveres), man kan kontakte apoteket på vores hjemmeside https://www.saebyapotek.dk/serviceydelser/bestil-apoteksvarer-paa-saeby-apotek , hvor der er en bestillingsformular, eller på telefon 98 46 10 17 (Sæby Apotek) eller 98 95 10 01 (Østervrå Apotek) for at få leveret sin medicin med bud/post – Vi gør opmærksom på, at vores kapacitet til udbringning er begrænset, og at vi vil forbeholde os ret til at prioritere, hvor hurtigt vi leverer. – Endelig kan man benytte sig af vores WEB-shop, hvor medicinen kan leveres hjem direkte, web-shoppen findes på adressen: www.apotekeren.dk Når man handler her, handler man også med Sæby eller Østervrå Apotek.

For de af vore kunder, som er syge af CORONA eller lign. gælder lidt strammere regler – igen for at beskytte andre kunder og personalet – KOM IKKE PÅ APOTEKET! Kontakt os via vores hjemmeside eller telefon og få en aftale. Medicin skal i disse tilfælde så vidt muligt betales via MobilePay i forbindelse med bestillingen, apoteket kan så aflevere det på ”måtten”, eller man kan holde i bilen uden for apoteket og kontakte os telefonisk, så vil det blive bragt ud til bilen, hvor man kan tage det, NÅR apotekets medarbejder er væk.

Til alle jer, som kommer på apoteket for at købe medicin m.v. opfordre vi jer til:

Brug håndspritten – så længe vi har noget.

Hold afstand til hinanden og til personalet

Skal du have receptmedicin, - scan da selv dit sundhedskort (stregkoden) – vi rækker scanneren frem.

Noter gerne hvad du skal bruge på et stykke papir/receptoversigten, og er der flere sider, beder vi dig selv blade frem.

Stil de spørgsmål, du har behov for at få svar på, men hjælp os med at gøre ekspeditionen så hurtig som muligt.

Betal så vidt muligt med betalingskort/MobilePay

Lad os alle hjælpe hinanden med at få dette til at fungere optimalt – husk et smil smitter kun positivt.

Fra personalets side vil vi gøre hvad der er muligt, for at alle får en god betjening, men hav forståelse for den vanskelige situation, vi alle står i, og lad ikke eventuelle frustrationer gå ud over personalet – de gør det bedste de kan, slutter apoteker Preben Smed Jeppesen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...