Turisterne bidrog i 207 med halvdelen af omsætningen i Skagens detailhandel. Men det er ikke en selvfølge.

SKAGEN: Turisterne er som alle ved vigtige for Skagen, og en ny analyse sætter nu tal på. Det er Frederikshavn Kommune, der har bestilt detailhandelsanalysen hos konsulentfirmaet Cowi.

Analysen viser, at handelsbalancen i Skagen, der er et udtryk for detailhandelens styrke, steg fra 1998 til 2017 fra 143 pct. til 192 pct., og i 2017 var der et overskud på handelsbalancen i Skagen på cirka 430 mio. kr. Hver fjerde krone i hele kommunens detailhandel kommer fra turisterne, der lægger 0,9 mia. kr. i butikkerne, og i Skagen udgør turisternes forbrug knap halvdelen af omsætningen.

Handelsbalancen viser med andre ord, at når borgere med adresse i den Gl. Skagen Kommune, udgør 100 procent af handlen, så er der yderlige handlet af 92 procent af folk med andre postnumre.

Det er også i Skagen man kan spore en vækst i detailhandlen. Detailhandelen i Frederikshavn Kommune voksede i perioden 1998-2017 med tre procent, men det er Skagen alene, der bærer væksten.

Medlem af byrådet for Venstre Peter Sørensen fra Skagen har fået fremlagt den næste 200 siders detailhandelsanalyse, som du kan finde på dette link: https://frederikshavn.dk/media/8087/detailhandelsanalyse.pdf

- Selvfølgelig er det fint, at Skagen bidrager til væksten, men man skal huske på, at analysens resultater ikke bliver en sovepude, siger han og uddyber:

- Skagen kan langt hen ad vejen klare sig selv, men kommunen skal hjælpe til og ikke kun bruge ressourcer mod Frederikshavn og Sæby, hvor der er problemer for detailhandlen. Men det er ikke en selvfølge, at det går godt i Skagen og turisterne handler i vores butikker i fremtiden.

Peter Sørensen peger på, at Cowi anbefaler, at politikerne skal understøtte en attraktiv og blandet bymidte.

- De nævner, at det er godt, at man kan være aktiv i bymidten for eksempel på en legeplads. Men så er det problematisk med Skolemarken, som skulle forestille at være en bypark. Men ingen bruger den park.

Det skyldes i følge Peter Sørensen parkens indretning, og at Frederikshavn Kommune ikke har gjort byparken færdig, så den bliver hyggelig at være i med forskellige kroge.

- Der er masser af børn og voksne omkring Kulturhus Kappelborgs legeplads og skaterbane, men på Skolemarken har der været tomt hele sommeren, siger Peter Sørensen.

Halvoffentlige institutioner som rådhus og skoler bidrager til bylivet og her er Skagen i følge Peter Sørensen blevet dårligt behandlet af byrådet og kommunens ledelse.

- Man kunne sagtens have funktioner på Skagens rådhus, men i stedet vælger man, at sidde på skødet af hinanden på rådhuset i Frederikshavn. Det har jeg aldrig forstået.

Detailhandlen i Skagen står i følge Peter Sørensen også over for et generationsskifte, og her har byen en demografisk udfordring. Der er få unge til at tage over i de forskellige forretninger.

- De små specialforretninger, som gæsterne er så glade for i Skagen, drives af ildsjæle, og man kan blive bekymret for om der vil ske det nødvendige generationsskifte, funderer Peter Sørensen.

Cowi har talt butikkerne op i Skagen/Ålbæk og sammenlignet med antallet af butikker i 1999.

Der er 133 butikker i den tidligere Skagen Kommune mod 155 for knapt 20 år siden. Cowi oplyser, at faldet faktisk er sket i Skagen By.

Konsulenterne var rundt i kommunen om vinteren og registrerede antallet af butikker i Skagen og Ålbæk og noterede også de tommer butikslokaler. I Skagen var der i 2017 23 tomme lokaler ( Heraf 17 i bymidten) og i Ålbæk fandt man seks tomme lokaler.

- Men sådan har det altid været i Skagen. Der er forretningsdrivende, der kun vil være der i sæsonen, siger Peter Sørensen.

Cowi påpeger dog, at den såkaldte tomgangsprocent i Skagen Bymidte er relativ høj.

- Den smukke og hyggelige bymidte i Skagen er vigtig for turismen. Derfor er det også vigtigt at tomme lokaler aktiveres, skriver Cowi i detailhandelsanalysen.

Rapporten skal nu diskuteres med en række foreninger og interesserede. Det oplyser borgmester Birgit S. Hansen (S)

- Kommunen vil nu invitere handelstandsforeningerne til et stærkere samarbejde. Første skridt bliver en konference med Handels- og virksomhedsforeningen Frederik, Turisthus Nord, butikkerne og erhvervslivet i Frederikshavn om, hvordan detailhandelen kan udvikles yderligere.

- De andre byer og handelsstandsforeninger får også tilbuddet, men vi respekterer forskelligheden fra by til by. Det nytter ikke noget at tage det hele under et, siger Birgit Hansen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...