Understøttende undervisning på Ålbæk Skole

0
David Seidelin instruerer her 9. klasse i reglerne for den understøttende undervisning.Foto: Peter Jørgensen
David Seidelin, der er matematiklærer på Ålbæk Skole, har netop afprøvet den understøttende undervisning (USU) i matematik for 9. klasse.

Den nye skolereform har medført, at nogle fag er blevet styrket ved, at eleverne har fået flere timer. Det gælder for eksempel matematik, så der er blevet plads til USU, som skal anvendes i en del af tiden og skal understøtte den fagdelte undervisning.

Som noget nyt skal eleverne bevæge sig i gennemsnitligt 45 minutter hver dag i løbet af skoledagen. Det kan ske som en særlig aktivitet eller i de fagdelte timer eller som led i den understøttende undervisning.

Men hvor finder man inspiration til aktiviteter og et forløb i understøttende undervisning indenfor matematik?

David Seidelin fortæller, at han vågnede med ideen om, at det skulle være et spil – et spil hvor det er konkurrencemomentet, der er omdrejningspunktet for læringen.

– Så det blev et spil hvor der kastes efter en kegle, som er midtpunkt i nogle cirkler der er inddelt i point. Eleverne skal regne pointene sammen, og så er det det hold, som har flest point der vinder, fortæller David Seidelin.

Som også kan fortælle, at spillet undervejs blev varieret, så det blev gradvist sværere for eleverne at opnå point.

USU er et fag i udvikling, og det er op til den enkelte lærer hvordan de praktiserer deres USU-timer indenfor de enkelte fagområder.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close