Udland gør lufthavn mere solid

0
KLM begyndte at flyve Aalborg - Amsterdam i 2011. Og det er gået godt. Foto: Grete Dahl
Udenrigstrafikken vejer tungere og tungere i trafiktallene for Aalborg Lufthavn.

Tallene for 2017 viser, at de indenrigsrejsende fyldte knap 57 procent af pladserne i flyene, de udenrigsrejsende 28 procent, og charterturisterne knap 15 procent. Det er en markant fremgang i forhold til eksempelvis 2008, hvor de udensrigsrejsende optog omkring 8 procent af flysæderne, charter stod for 15 procent, mens indenrigs fyldte godt 77 procent.

Kigger man på de absolutte tal i stedet for procenter er fremgangen for udenrigstrafikken endnu mere slående. I 2008 fløj 86.396 udenrigs fra Aalborg Lufthavn – i 2017 var det tal vokset til 418.112 – det er mere end fem gange så mange.

Og det bestemt ikke tilfældigt, at lufthavnen har fået langt bedre fat i udenrigstrafikken, forklarer Søren Svendsen, der er direktør i Aalborg Lufthavn. Det er en hel bevidst satsning.

– Bestyrelsen var enig med mig i, at vi ikke udelukkende skulle være en feeder-lufthavn i forhold til København. At vi ikke kun skulle levere passagerer til København, som så fløj videre derfra. Vi skulle være mere internationale, og på den måde give nordjyderne flere yderdøre, fortæller Søren Svendsen.

– Det er en strategi, der lever op til formålet med lufthavnen – nemlig at skabe den bedst mulige infrastruktur for Nordjylland. Og vi går efter det hele. Vi sorterer ikke efter om det er forretningsruter eller ruter sydpå. Vi forhandler med alle dem, der vil, forsætter han.

En anden forklaring på satsningen er, at lufthavnen på den måde får flere ben at stå på. Dermed er man ikke så økonomisk sårbar, hvis der pludselig skulle ske en uheldig udvikling med indenrigstrafikken – for så har man charter og udenrigs at falde tilbage på.

Noget af det første Søren Svendsen gjorde, efter han var tiltrådt i sommeren 2008, var at kontakte hollandske KLM for at få dem til at flyve Aalborg-Amsterdam. To et halvt år senere var aftalen på plads. Og det har været en succeshistorie. Af de 418.112, der sidste år fløj udenrigs fra Aalborg, tegnede ruten til Amsterdam sig alene for over halvdelen.

Faktisk er der nu så mange med på de fire daglige afgange, at man fra lufthavnens side presser på for at få kapaciteten i vejret. Det kan ske med en ekstra afgang eller med større fly på et par af de nuværende afgange. En tredje mulighed er at begynde at flyve til Paris, med AirFrance, der er den anden halvdel af det luftfartselskab KLM er en del fa. For et problemerne med Amsterdam er, at lufthavnen er så populær, at det er svært at presse flere fly ind. Og da fire ud af fem passagerer fra Aalborg alligevel rejser videre ud i verden med fly fra Amsterdam, kunne det lige så godt foregå fra Paris, hvor trafikken er knap så hektisk.

Ikke alt, hvad lufthavnen har rørt ved, har udviklet sig til blivende succeser. Eksempelvis gik det danske lavprisselskab Sterling konkurs nogle få måneder efter, at Søren Svendsen var begyndt som direktør i lufthavnen. Der var eller lagt op til, at en stor del af udenrigstrafikken skulle bære af dem. Her kom Norwegian så ind i billedet, og har siden fløjet en del udenrigs ved siden af selskabets mange ture til København.

Et par af de andre store luftfartselskaber har kigget forbi og trukket sig igen. Eksempelvis Turkish Airlines, der i fire år fløj Aalborg-Istanbul, men lukkede ruten i 2016.

– Der har været uro i regionen, så det kan jeg godt forstå. Men jeg regner da med, at vi får dem tilbage på et tidspunkt. Vi vil rigtig gerne have noget til Istanbul igen, siger Søren Svendsen.

Sværere har han det med, at tyske Lufthansa lukkede ruten til Frankfurt i foråret 2016 – efter blot et enkelt år. For ruten kom fantastisk fra start og havde rigtig, rigtig godt fat i nordjyderne.

– Det var underligt, at man valgte at lukke, når man havde så mange passagerer. Men vi prøver hele tiden at få dem ind i kampen igen, siger han.

Noget af det, man i lufthavnen lige for tiden bruger en del tid på, er at få Vueling til at udvide sæsonen til hele året. Der er nogle rejseselskaber, der er villige til at købe en del sæder på forhånd. Og så er der sommerruten til Rom, hvor bolden også er tæt ved at være over stregen.

– Noget af det, vi har været gode til, er at skabe kontakt mellem rejsebureauer og flyselskaber, så der er flere bureauer til at deles om sæderne i flyene, siger Søren Svendsen.

Det næste rigtig store, der er i kikkerten for lufthavnen, er trafikken til USA. Går det som man håber, er Norwegian i 2019 klar til direkte flyvninger fra Aalborg til en af de mindre lufthavne, der ligger i nærheden af New York.

For øjeblikket flyver Norwegian fra Irland til USA med nogle af de nye Boeing 737 MAX-fly. I princippet er det samme slags fly, som flyver Aalborg-København, men rækkevidden er noget længere.

Og da Aalborg kun ligger en time længere væk fra USA end Irland, ligger den trafik lige til højrebenet.

– Det vil være et gennembrud. Både at vi kan flyve nordjyder derover, men også at vi kan få amerikanske turister hertil, siger Søren Svendsen.

Del

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close