Snigpremiere på digitale tog

0
Nordjyskes teknikchef Morten Muff fortalte at han er glad for de nye toge
Nordjyderne bliver de første i Danmark, som skal bruge et nyt signalsystem.

Det sker i slutningen i år og siden installeres det i resten af Danmark fra 2019.

– Signalsystemet skal give nordjyderne flere tog til tiden og færre forsinkelser. Det sker blandt andet ved, at antallet af signalfejl mindskes, samt at der kan køre flere tog på skinnerne, siger teknisk chef Morten Muff Jensen, Nordjyske Jernbaner.

Med det nye signalsystem modtager lokomotivføreren køresignal direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det betyder, at de fysiske lyssignaler langs jernbanen i fremtiden bliver overflødige.

– Vi har nu testet signalsystemet i 5.800 timer i laboratoriet og 540 timer på de nordjyske skinner, og vi ser frem til at byde nordjyderne indenfor i efteråret. Det nye signalsystem skal give cirka 80 procent færre signalfejl, når det er fuldt udrullet i hele Danmark. Og det betyder kort og godt flere tog til tiden, siger programchef Jan Højlund, Signalprogrammet, Banedanmark.

Det er nødvendigt at sætte et nyt signalsystem i drift på Banedanmarks net, fordi de eksisterende jernbanesignaler er gamle.

Flere af systemerne, der styrer signalerne, blev opfundet i 1912 og er meget svære at få reservedele til.

I Nordjylland findes nogle af de ældste signalanlæg i Danmark.

– Så derfor var logikken, at vi starter med at udskifte det mest trængende først, siger Jan Højlund.

Del

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close