Ny udstilling om Ancher og kvinderne

0
Michael Ancher. Skagenspigen Maren Sofie Olsen med et rødt tørklæde. 1884. Skagens Kunstmuseer. Erhvervet 2016 med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen. Kan ses på den nye udstilling, der åbner 21. april.
Tre danske museer er gået sammen om at vise en del af skagensmaleren Michael Anchers livsværk, som ofte har været lidt overset: skildringer af kvinderne i hans omgivelser i Skagen.

Udstillingen ’Michael Ancher og kvinderne fra Skagen’ åbner lørdag den 21. april på Skagens Museum, få meter fra det sted hvor Ancher i timevis arbejdede foran staffeliet for godt 100 år siden. Senere på året flytter udstillingen til Den Hirschsprungske Samling i København, og i 2019 kan den ses på Ribe Kunstmuseum.

Michael Ancher er nok mest kendt for sine skildringer af havets voldsomhed og fiskernes barske liv, men han havde også blik for kvinderne i sin nærhed: fiskerkonerne, de lokale piger, borgerskabets fine fruer og ikke mindst de kvindelige medlemmer af kunstnerens egen familie.

•Kvindeportrætterne åbenbarer en side af Anchers talent, som vi gerne vil bringe mere frem i lyset. Hans kvindesyn var forud for sin tid og er særligt kendetegnet ved måden han respekterede og ligefrem beundrede sin hustru Anna Ancher som kunstner-kollega. Han lod sig gerne inspirere af de mange forskellige piger og fruer han omgikkes, siger Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer.

I kraft af samarbejdet med to andre museer kan man på den nye udstilling opleve værker som ellers sjældent udlånes.

Blandt de absolutte hovedværker er En Barnedaab (1883-1888), et enormt maleri der normalt hænger på Ribe Kunstmuseum. Det blev skabt over en femårig periode, og Michael Ancher fortsatte med at forbedre værket, også efter at han havde sat sin signatur på det. Udstillingen indeholder også flere studier til maleriet, hvis sceneri udspiller sig i Skagen Kirke.

Et andet af udstillingens trækplastre har titlen Portræt af min hustru. Malerinden Anna Ancher (1884). Det tilhører Den Hirschsprungske Samling i København. Da det blev udstillet vakte det opsigt, fordi det skildrer Anna Ancher som gravid kvinde – lidt for vovet for datidens kunstpublikum. Offentlighedens puritanske holdning til værket vakte stor morskab hos Michael Anchers kunstnerkollega P.S. Krøyer.

Tidsmæssigt spænder udstillingen over en periode fra 1870’erne med de tidlige, genreprægede folkelivsskildringer af Skagens fiskerpiger til farvestærke portrætter af 1920’ernes moderne, selvstændige kvinder.

Del

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close