Havearbejde gør godt for både krop og sjæl

0
Illustration til Haven
Havesæsonen står for døren, og forude venter mange timer med græsslåmaskine, skovl og jord under neglene – og heldigvis for det. Havearbejde er nemlig sundt for både krop og sjæl. Sådan lyder det fra professor Bente Klarlund Pedersen, der sammen med Haveselskabet er dykket ned i videnskabens undersøgelser af havens helbredende virkning.

Vinteren er endelig slut, frosten har snart forladt jorden og havesæsonen er i gang. Og der er godt nyt til alle have-entusiaster. For ud over at det bliver dejligt at komme ud og mærke forårssolen og høre fuglene fløjte, er det faktisk både sundt og styrkende at lave havearbejde. Ikke kun for kroppen, men også for sindet. Det fortæller professor Bente Klarlund Pedersen i Haveselskabets blad Haven.

– Selv er jeg for nylig blevet transformeret fra havenasser til havepasser, og i kølvandet herpå er jeg blevet medlem af det segment, der fuldt og fast tror på havens helbredende kraft, siger Bente Klarlund Pedersen.

Hun har været i videnskabens databaser for Haveselskabet og undersøgt, hvad videnskaben siger om havearbejde.

– Tendensen var ganske klar. Studier fra både USA, Europa, Asien og Mellemøsten viser, at deltagelse i havearbejde reducerer både depressions- og angstsymptomer samt kropsvægt. Havearbejde bidrager til følelsen af fællesskab, giver livskvalitet og livsglæde, fortæller hun.

De seneste år er der også blevet forsket meget i haveterapi, og her viser erfaringerne, at havearbejdet kan være med til at forebygge depression, hjertekarsygdomme og andre følger af kronisk stress. Et videnskabeligt forsøg har blandt andet vist, at 30 minutters dagligt havearbejde har en anti-stressende effekt, som kan måles på blodets indhold af stresshormonet kortisol.

– Det er vigtigt med forskningen, hvis man skal bruge havearbejde som terapeutisk behandling. Her er konklusionen klar: Havearbejde er sundt. Det kan ikke diskuteres. Det ville faktisk være på sin plads at udskrive havearbejde på recept, siger Bente Klarlund Pedersen.

I USA tilbydes haveterapien blandt andet til soldater hjemvendt fra krigszoner og på krisecentre for voldsramte kvinder og børn. Herhjemme anerkendes det i højere og højere grad som forebyggelse og behandling af stress. Og så kan det også være med til at få børn til at spise mere frugt og grønt.

Undersøgelserne viser ifølge Bente Klarlund Pedersen blandt andet, at man får øget sin kondition og styrke, når man arbejder i haven. To til tre timers havearbejde svarer typisk til at give den gas i fitnesscentret i en time. Og så hjælper det også på smidighed, balance og koordination.

– Og det giver ofte sved på panden, når man knokler løs med ukrudt og hækkeklipper, fortæller havefaglig rådgiver i Haveselskabet Louise Møller.

Hun har samlet en række tip til, hvordan du kan holde kroppen i gang med havearbejdet. For der er mange måder at få pulsen op, når man træder ud af havedøren. Og det kræver ikke nødvendigvis flere timer, at få flettet lidt havemotion ind i hverdagen. Det tæller også på forbrændingen at få lidt ukrudt af vejen eller gå en tur med kosten.

– Havens belægninger har godt af at blive fejet med jævne mellemrum. Det pynter, og så er det oveni købet god motion. Hvis man fejer fliserne cirka hver fjortende dag, vil det forhindre mange af de små ukrudtsspirer i at blive til stort og problematisk ukrudt, fortæller Louise Møller.

Hendes gode råd til motion i haven er samlet på Haveselskabet.dk

Haveselskabets medlemmer kan kun bekræfte, hvad Bente Klarlund Pedersen og videnskaben er nået frem til. De oplever nemlig også, at de får det bedre af at gå i haven. En undersøgelse, som Haveselskabet har gennemført blandt ca. 550 medlemmer i 2017, viser, at:

94 % bliver i bedre humør af at gå i haven.

60 % glemmer tiden, når de er i haven.

83 % kobler af i haven.

Fra Bente Klarlund Pedersen lyder derfor en klar opfordring for at flere kan få glæde af havens velsignelser.

– Adgang til haver ikke er alle forundt. Så luk haven op, inviter de haveløse indenfor og del glæden ved havearbejdet, siger hun.

Del

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close