Familien er blevet meget større

0
Med det nye system er der en forståelse for, at kompetencerne skal kanaliseres derhen, hvor behovene er, så alle team bliver velfungerende. Arkivfoto
Man kommer nemt til at føle sig som en del af en lille familie, når man har arbejdet sammen med de samme kolleger i samme dagtilbud gennem mange år.

Når man så bryder op i strukturen og sender de kendte familiemedlemmer rundt i nye fora, så kan det give uro i hverdagen.

Det skete for medarbejderne i kommunens dagtilbuddistrikt syd.

En ny organisering på dagtilbudsområdet i kommunen betød blandt andet, at medarbejderne kunne blive flyttet mellem de forskellige dagtilbud, og det skabte utryghed,

– Da vi oplevede, at nogle medarbejdere reagerede kraftigt på at blive flyttet eller bare på muligheden for, at det kunne ske, tog vi for alvor hul på arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø, siger Caroline Skjoldborg, der er distriktsleder.

Medarbejderne var utrygge og tænkte på, om det var deres tur til at blive flyttet næste gang.

De følte det som et pres, og at det ville være forfærdeligt at blive flyttet.

– Det ramte mig, da vi snakkede om familiekulturen. Vi er mange ansatte, der har arbejdet sammen i mange år, så at vi nu skulle være den store familie i stedet for den lille i huset, gav mening for mig, siger Helle Bermann, der er pædagog og TR for hele distriktet.

I arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø satte man særligt fokus på arbejdspladsens sociale kapital og fik tydeliggjort begrebet kerneopgaver.

– Vi synes egentlig, at vi var ret sikre på, hvad der var vores kerneopgave, men det var vi så ikke helt alligevel. Vi havde ikke en tydelig definition.

– Men det er helt afgørende, at vi alle sammen er klar over, hvorfor vi er her.

– Derfor skulle vi have ryddet ud i nogle af alle de andre ting, der også var fokus på, siger Caroline Skjoldborg og uddyber:

– Det handler om faglig bæredygtighed i hele distriktet. Vi kan blive nødt til at flytte medarbejdere rundt, hvis der mangler kompetencer et sted.

– Medarbejderne skal kunne se, at det handler om at løse kerneopgaven og ikke om at splitte et godt team ad. Men i stedet handler det om at lave nogle gode teams rundt omkring.

Efterhånden er forståelsen for den nye struktur steget, og flere medarbejdere er endda begyndt at se muligheder i at komme over i et andet hus og afprøve deres fagligheder.

– Vi har det sådan, at hvis der bliver en stilling ledig i distriktet, så kan man “søge den”, inden stillingen bliver slået op. Nu begynder folk selv at søge også. Det er tegn på, at vi tænker, at det er ikke så farligt at komme andre steder hen. Vi har et fantastisk samarbejde nu, og vi er ikke fremmede over for hinanden mere. Og det betyder jo også, at de bliver nemmere at se sig selv andre steder, siger Helle Bermann.

Når medarbejdere har haft en god oplevelse med at blive flyttet, bliver det klart kommunikeret til resten af personalegruppen.

– Jeg tror, det har været godt, at vi også har haft fokus på de gode historier. Nu begynder der at komme medarbejdere, der siger, at hvis der skal flyttes nogen, så må man gerne tænke på dem, siger Caroline Skjoldborg.

Del

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close