Er din bil klar til vinteren?

0
M ange bilejere undlader at forberede bilen på kulden.pr-foto
Bilerne hober sig op på værkstederne i landet. For mange bilejere undlader at forberede bilen på kulden – og ender derfor med bilskader, nu hvor vinteren for alvor er kommet til Danmark.

– Hovedparten af bilskaderne skyldes i vintermånederne slidte batterier som mister kraft. Herefter kommer dæk og problemer med bilens kølervæske og sprinklervæske, forklarer analysechef Jan Sturm fra autobutler.dk.

Ud over problemer med batterierne drejer vinterens værkstedsbesøg sig især om biler med forkerte dæk, eller dæk med for lille mønsterdybde. I de fleste tilfælde ender det med småbuler eller ødelagte kofangere for den uheldige bilejer.

De seks hyppigste vinterfejl på bilen:

Slidt batteri.

Hvis du mest kører bykørsel, kan dit batteri få problemer med at blive ladet ordentligt op. Nyere biler har mange funktioner, der kræver strøm – og det er ikke altid at batterierne er fulgt med i størrelse (for at holde vægt og pris nede). Derfor oplever mekanikerne hos autobutler.dk at selv nyere biler, kommer ud for at skulle skifte batteri. Udskiftningen af batteri står øverst på mekanikernes liste over nødvendige vinterforberedelser.

Du kan selv tjekke alderen på dit batteri. Det står typisk på det hvide klistermærke der sidder på de fleste batterier eller også har batteriet et måleglas, som viser om det er nedslidt. Hvis dit batteri er over 3-4 år gammelt bør du skifte det.

Bilens dæk er ikke klar til vinterkørsel.

Der kører tusindvis af biler med sommerdæk om vinteren. Ifølge Trafikstyrelsen har vinterdæk i gennemsnit 40-45 procent kortere bremselængde på sne- eller isglatte veje end sommerdæk. Samtidig kører alt for mange med dæk, der er nedslidte. Det kan du heldigvis selv tjekke. Brug en 20-krone. Hold dronningehovedet opad. Synker mønten i til begyndelsen af Dronningens hals eller mere, så er dækmønsteret dybt nok.

Bilens væsker fryser til is.

Kølervæsken sørger for, at motoren ikke bliver for varm, men hvis der er frost kan kølervæsken fryse til is – og så kan motoren brænde sammen. Bilens motorolie kan også have problemer med at komme rundt i motoren. På kolde dage er det derfor en fordel, hvis motorolien er erstattet med en tyndere syntetisk olie.

Du kan selv undersøge om din kølervæske og sprinklervæske er sikker. Tag en smule op i et sugerør og læg det i fryseren natten over. Er det stadig flydende om morgenen er bilen sikker.

Bilen ruster.

På en almindelig dansk vinter bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt på vejene. Er bilen ikke rustbeskyttet øger det din risiko for at rusten tager fat.

Bilen kan ikke lyse vejen op.

Vinteren giver mange mørke timer bag rattet hvor du skal lyse vejen op. Men én ud af fem biler på værksted har problemer med lygteindstillingen. Bilens nærlys skal mindst oplyse vejen 30 meter frem. Oplever du at det er svært at se ordentligt, kan du skifte til kraftigere xenon-pærer.

Dårligt udsyn.

Om vinteren er der flere dage med regn og dårlig sigt. Men hvis der er frost og kulde øger det sliddet på dine viskerblade.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close